Minulla on nyt ollut kaksi koetta ja olen jo aivan tyhjä. Kirjoitin tänään kokeessa kaksi kolmen sivun esseetä. Huominen englanti ei kiinnosta yhtään.

Päätin, että ensi kesästä tulee mansikkakesä. Olen niin monena vuonna julistanut tuloksettoman rakkauden kesän, että enää en viitsi. Se olisi vain huijausta. Mansikkakesä sen sijaan. Se on aivan erilainen juttu. Sellainen Peppi Pitkätossu -tyyppinen: juodaan mehua puumajassa ja jalassa on raitasukat. Eikö kuulostakin söpöltä?

Oikeasti ensi kesä on tuskaisaa raatamista. Töitä ja kirjoituksetkin alkavat pian painaa päälle. Hikeä ja kyyneleitä. Tuhansia kilometrejä helteessä. Ruskeiksi palaneita niittyjä. Liian täysiä uimarantoja. Housuille sulanutta jäätelöä. Sitä kesä oikeasti on.

Aika uskomatonta, että minulla on yhä kylmä.

Olen lihonut. Olen syönyt koeviikon ahdistukseen aivan tajuttomasti suklaata, mutta se loppuu nyt. Huomennan pistelen poskeeni niin vähän kuin vain on mahdollista.

Tekee mieli piirrellä epämääräisiä kasvokuvia papereiden kulmiin. Outoa, tällaista tarvetta minulla ei ole ollut vuosiin.

Tammi- ja helmikuu olivat raskaita. Nyt alkaa helpottaa vähitellen. Osaan jo rentoutua hieman ja olen viettänyt T:n kanssa enemmän aikaa. Minun pitää oppia, että ihmissuhteissa tapahtuu muutoksia, eivätkä ne aina ole minun syytäni.

Hormonitoiminta alkaa heräilemään kevään kunniaksi. Jotenkin huomaan jokaisen vastaantulevan kaksilahkeisen erittäin tarkasti (tai sitten kaikki ovat vain olleet piilossa koko talven) ja vauvatkin saavat aikaan reaktioita. Hormonit kai vaikuttavat mielialaankin.

Jäätelö on ihanaa. Heti kun vain on tarpeeksi lämmintä, minä ja T nappaamme paketin jäätelöä ja painulle nurmelle istumaan. Tuollaiset jutut tekevät minut onnelliseksi. Sellaisia hetkiä on minun opiskeluntäyteisessä elämässäni niin vähän.

Jumala tätä päänsärkyä. Mikään ei auta ja keskittymiskyky on aivan poissa. Oivoi.

Nyt tarvitsisin unta ihan hirvittävästi. Minä en pidä englannista. Minua inhottaa, kun kokeeseen pitää viedä tuhat ainetta ja seitsemänsataa monistetta. En tiedä, mistä revin energiaa niiden tekemiseen.

Nyt on kyllä pakko nukkua hetki ja jatkaa sitten.

M